Rödbetsjuice och sport med små marginaler

Paddla kajak - rödbetsjuice kan göra positiv skillnad i sporter med små marginaler.

En idrottsprestation som förbättras med 1,7 % låter kanske inte mycket, men kan göra skillnaden mellan vinst och förlust. Det kan rödbetsjuice åstadkomma tack vare sina nitrater som omvandlas till kväveoxid och får kroppens muskelceller att utnyttja syret effektivare.

Bland idrottare är det känt att rödbetsjuice förbättrar prestationsförmågan. Det bekräftar också en studie vid School of Sports Science, Exercise and Health, University of Western Australia. Deltagarna i studien var dels sex manliga kajakpaddlare som tävlar på nationell nivå, dels fem kvinnliga internationellt tävlande kajakpaddlare.

Den manliga gruppen fick antingen 70 ml koncentrerad rödbetsjuice (4,8 mmol nitrat) eller placebojuice före 4 minuters laboratorietester i paddelmaskin. Rödbetsjuicen påverkade inte ”hur långt” deltagarna paddlade, däremot höll de tempot med lägre syrekonsumtion, och därmed lägre energiförbrukning, när de druckit rödbetsjuice före testen.

Den kvinnliga gruppen fick paddla kajak 500 m på tid vid två olika tillfällen med fyra dagar emellan. Två timmar före respektive paddling fick de 140 ml koncentrerad rödbetsjuice (9,6 mmol nitrat) alternativt placebojuice. När de druckit rödbetsjuice förbättrades deras resultat signifikant med 1,7 %. Det kan tyckas ganska lite men i många sporter är marginalerna mycket små, särskilt på elitnivå.

Peter Peeling, en av studiens forskare, jämför med OS i London 2012 där marginalen mellan guld- och silvermedaljerna när det gällde männens 1000-meterslopp och damernas 500-meterslopp i kajak bara var 0,3 % respektive 1,0 %.

Rödbetsjuice - bättre prestationer i sport med små marginaler.Rödbetor innehåller nitrat som i kroppen omvandlas till kväveoxid. Förutom de positiva effekterna det har på blodtrycket, gör det dessutom att muskelcellernas energibildande ”kraftverk” använder syret effektivare.

– Om du kan hitta ett sätt att minska syrekostnaden för en viss aktivitet kan du förbättra förmågan att upprätthålla träningsintensiteten under en längre tidsperiod – eller så presterar du på en högre nivå med samma ursprungliga syrekostnad, säger Peter Peeling.

 

Källor:
http://www.watoday.com.au/wa-news/university-of-wa-researchers-find-beetroot-juice-could-enhance-athletes-20160307-gncwwj.html
http://journals.humankinetics.com/doi/10.1123/ijsnem.2014-0110